Serge Zanoagă: Suntem sortiți succesului!

2

Pentru o campanie reușită este nevoie de un promo excepțional. Deja al doilea an, fabrica de creație „Umbrela Studio”, sub îndrumarea Fondatorului și Directorului de Creație, Serge Zanoagă realizează cele mai reușite spoturi pentru Gala Antreprenoriatului Creativ și Săptămâna Globală a Antreprenoriatului. Echipa reușește să adune ideile și să le ambaleze în spoturi video inovative, creative și inspiraționale. GEN Moldova prezintă și recomandă „Umbrela Studio”!

Prezintă-te

Salut. Sunt Serge Zanoagă, Fondator și Director de Creație „Umbrela Studio”.

Descrie activitatea companiei?

„Umbrela” este un business în creație destul de serios și foarte ambițios. Este acel creator de content profesionist, care merge mână în mână, îmbinând două concepte foarte importante care se numesc creativitatea și responsabilitatea.

Formal existăm aproximativ de trei ani, dar această formalitate nu este neapărat relevantă, deoarece ca și proces de business ea funcționează din ianuarie 2015.

Spune-mi ceva despre activitățile artistice. Ce alte activități practici în afară de Umbrela Studio?

Sunt regizor de meserie și nu las idea de a crea filme. Când găsesc ceva timp liber încerc să gândesc și să scriu scenariu, iar atât timp cât o să pot să investesc timpul meu personal în filme, asta o să fac.

Date de Contact:

Logo:

umbrela

Adresa: strada Pușkin 5b, Chișinău, Moldova

Mail: studio@umbrela.md

Website: http://www.umbrela.md/

Facebook: https://www.facebook.com/umbrelastudio/?fref=ts

Linkedin: https://www.linkedin.com/in/sergezanoaga/ro

Youtube: https://www.youtube.com/user/UmbrelaStudio

Twitter: https://twitter.com/umbrelastudio

Mobil: 0780 00 320

Este primul tău business sau ai mai avut?

Da, este primul meu business, este un debut,  dar categoric nu și ultimul.

Ce ai fi dorit tu să cunoști înainte de a lansa businessul?

Cred că ceea ce mă pasionează pe mine în ziua de astăzi și mă ține treaz până la patru dimineața este anume modelarea și simularea proceselor de business, mai ales în domeniul în care activez. Aceasta îți oferă posibilitatea să identifici posibilitățile pieței și să găsești segmentul care încă nu a fost ocupat. Am realizat că aceste cunoștințe sunt  indispensabile, în special într-un business cu aspirații mari sau care implică foarte multe resurse. Ca să reușești, ar fi bine să analizezi experiențele proprii sau ale consultanților, să prevezi procesele și să le aduni pentru a seta o strategie de lungă durată. Ulterior vei întelege cam unde ar putea să ducă.

Serge

Antreprenoriatul a preluat această practică din industria chimică, care generează produse, urmărește reacțiile chimice ale acestora, în raport cu mediu și în dinamică. În business este asemănător. Se iau unele modele și procese, se monitorizează evoluția acestora, impactul factorilor din exterior, indicele de productivitate dorit și domeniile de optimizare.

Am prins ideea. Deci tu vorbești despre experimente pe care urmează să le faci. Acum dacă suntem la „Umbrela Studio”, ce experimente inedite ați realizat în cadrul acestui proiect?

Multe descoperiri în lumea asta se fac din erori. Noi, la „Umbrela”, prindem oportunități!. Am constat că una dintre greșelile noastre a fost implicarea unui angajat fără de experiență în procesul de producție. Între timp, am descoperit că acest manager de proiect se pricepea bine la stabilirea relațiilor cu clienți. Ne-am dat seama cât de vital este client sau customer services, adică crearea valorii adăugate printr-o atitudine deosebită față de clienții noștri.

Definește „Umbrela Studio”.

„Umbrela” este o fabrică, nu o casă de creație sau casă de producție în sensul clasic al lucrurilor. Toate casele de producție sau casele de creație lucrează în baza proiectelor. Procesul de lucru în producția „Umbrela” este construită în aşa fel încât noi nu depindem de proiecte. În cel mai stupid mod dacă nu vom avea nici o solicitare, va trebui să inventăm poveștile la care vom lucra pentru că noi, repet, nu lucrăm în baza proiectelor. Acesta a fost un aproach (abordare) inovațional, un aproach pe care eu l-am preluat de la Henry Ford, fără ca să mă gândesc foarte mult. Adică workflowul (fluxul de lucru) „Umbrelei” este un experiment în sine.

Am 14 ani de freelancing în spate, care au conturat oarecum modul de funcționare a companiei. De aceea mediul de lucru este făcut așa cum mi-ar place mie să lucrez, dacă aș fi vrut să rămân pe poziția de maker (creator), de omul care creează sau care face ori design ori animație. Tot timpul mă gândeam cum mi-ar fi mai simplu, mai comod să lucrez, ce m-ar face să mă concentrez la procesul de lucru şi să nu mă mai gândesc la deadline-uri, feedback-uri etc. Deci eu am făcut tot posibilul ca oamenii care sunt pe partea de creație să nu aibă nici o conexiune cu procesul de business. De asta şi spuneam la simulări că procesele nu sunt niciodată în vacum, în vid, ci întotdeauna există factorii externi pe care nu poți să-i prevezi şi atunci asta devine un proces continuu de verificare şi remodelare.

Apropo, pentru un start-up, care sunt metodele cele mai bune de angajare a persoanelor potrivite la locul potrivit?

E o întrebare capcană din motiv că oamenii așteaptă să le dai rețeta magică. Dar ea nu există şi foarte puţini asta înțeleg.

Managementul este o știință socială. El include statistica, matematica, dar de fapt foarte mult contează felul în care interacționezi cu oamenii. În momentul în care îți angajezi un designer întreabă-l un singur lucru: „Cum își imaginează lucrul de designer?”. Dacă în următoarele 20 de minute îți desenează cai verzi pe pereți, s-ar putea să nu mai ai nevoie de el sau ai putea să-l angajezi, dacă ai nevoie de așa designeri, se întâmplă.

Foto: Dima Iacovlev

Altă abordare ar fi să-l întrebi de ce se angajează pentru acest job. Dacă e pentru bani, îl angajezi, dar rămîi conștient că în orice clipă se va duce acolo unde se plătește mai bine. Adică, by default, îl pierzi. Dacă nu mâine atunci poimâine, dar oricum o să vină ziua „Z” în care omul o să plece. Banii sunt o chestie foarte importantă, dar determinantă pentru unii.

Sunt pretențios la alegerea personalului, pentru că înțeleg valoarea echipei. Un business care vrea să zboare în Cosmos are trei lucruri definitorii, trei E-uri: Echipa, Echipa și încă o dată Echipa. Acum imaginează-ți că într-o echipă se infiltreză un om care doar vrea să facă bani, acesta niciodată n-o să fie parte din echipă, fiindcă întotdeauna o să caute în altă parte să câștige mai mult. Sau acel om care vine în echipă să învețe de la echipă, vine să fure din timpul echipei pentru ca să învețe ceva nou, dar nu vine să dea cunosțințele sale echipei, ca să-i fie mai ușor. Iertați-mi vă rog expresia, dar asta este parazitism, asta este parazitarea businessu-lui.

Ce te motivează pe tine ca să continui cu „Umbrela”?

Mă motivează obiectivul pe care mi l-am stabilit:  să reușesc să fiu un fondator investițional de business. Asta înseamnă că afacerea trebuie să funcționeze în mod autonom şi să-mi aducă profit. Profitul adus îmi va oferi posibilitatea să investesc în businessuri, ocupații persoanele, binefacere sau orice altă activitate care să-mi aducă satisfacție. Acest scop mă face să nu cedez, pentru că altfel ar trebui să recunosc că nu am reușit să fac ceva, dar uneori este nevoie să conștientizezi. Cândva un prieten mi-a dat un sfat în afaceri, din care am dedus că cel mai rău ar fi să dau mâinile în jos.

Mă motivează reușitele echipei mele și în momentul când sunt extenuat la maxim, văd ce crează oamenii mei și îmi dau seama că noi suntem sortiți succesului.

Cum crești productivitatea personală și a echipei?

Mi-am propus ceva foarte important, la nivel de experiment, este că noi nu vom lucra mai mult de opt ore pe zi, ceea ce pentru business-ul de creație este un pic cam greu ( „Cum asta? Voi care fumați iarbă și căutați muza pe la o bucată de noapte!” (râde). Pentru noi este mult mai importantă disciplina de lucru pentru ca să asigurăm că vom avea capacitate și putere de a fi productivi și a doua zi. Aici experimentăm și credem că nu e voie să depășim limta de ardere la locul de muncă (burn out) în echipa noastră.

Cum abordați concurența?

Noi o acceptăm.

Există?

Da și este foarte bine, deși e destul de complicat pentru orașul Chișinău. Sunt companii, dar mai există și freelanceri. În general, acest domeniu este în continuă dezvoltare.

Cum vezi că se poate dezvolta domeniul dat în următorii doi-cinci ani?

Acum șapte ani, când s-a născut fiul meu, știam că o să-l învăț să facă filme. Unul dintre nanii lui mi-a zis: „Lasă, domnule, copilul în pace să-și aleagă propria lui meserie, poate o să vrea să fie medic!”.

În glumă, ziceam că în 10 ani, copiii vor avea posibilitatea să facă video story telling la fel de simplu cum noi scriam compuneri. De fapt, asta e tendința. Presupunerea mea se adeverește.

Trendul transformă mediul nostru de comunicare întocmai prin ceea ce facem noi astăzi. Dar noi suntem prestatori de servicii profesioniste? Pentru că se cere acest business. Oricine altcineva poate face asta pentru business-ul sau pentru nevoile lor personale.

Un mesaj pentru antreprenorii din industriile creative.

Apropie-te de oglindă, fii ferm și foarte onest cu tine. Acceptă că va fi interesant, dar și foarte greu. Fii agil, mențineți singur interesul pentru a depăși fricile sau renunță azi!

 

 

 

 

Leave a Reply

