Dumitru Slonovschi: În Republica Moldova sunt condiții bune ca un startup să aibă succes

dumitru_slonovschi

Fondatorul „Magenta Consulting” – prima companie de consultanță în marketing strategic, cercetări de marketing și sociale din Republica Moldova, Dumitru Slonovschi este persoana care mereu în căutare. Între activitatea la Catedră și coordonarea lucrului în echipa Magenta, Dumitru reușește să se implice și în proiecte noi. Recent a lansat coworking space-ul „Dreamups Innovation Campus”, anteriors s-a implicat în organizarea conferinței „Bizpower”. Îl inspiră călătoriile, fotografia, plimbările în aer liber cu prietenii și discuții despre viață la un pahar de vin.

1.Prezentați-vă.

Dumitru Slonovschi, fondator și director al companiei „Magenta Consulting”.

  1. Descrieți activitatea companiei pe care o gestionați.

Compania noastră se ocupă de cercetări și consultanță de marketing. De câțiva ani, elaborarea strategiilor de marketing a devenit deja una dintre activitățile noastre de bază. Pe lângă aceasta, introducem mereu unele produse noi pentru clienții noștri. Recent am lansat un serviciu nou – Platforma de Customer Experience Index. Vă invităm să vizitați pagina noastră (consulting.md) și să aflați detalii.

  1. Ce alte activități desfășurați?

Mai sunt fondator al companiei de evidență contabilă „Memora”. De asemenea, sunt co-fondator al acceleratorului de afaceri „Dreamups Innovation Campus”. Acum câțiva ani, am fost unul dintre cei trei inițiatori și realizatori ai conferinței „Bizpower”. Timp de doi ani m-am ocupat integral de organizarea acestui eveniment.

ds

  1. Date de contact ale companiei:   
  • LOGO:

magenta

  1. Teoriile moderne de dezvoltare a startupului pun accent pe customer development în primul rând.  Cum se integrează acesta cu marketingul tradițional?

Sincer vorbind, din toate teoriile moderne pe care le-am citit, nu am observat niciuna care să aducă ceva revoluționar. Conceptul dezvoltării consumatorului, din punctul meu de vedere, este mai curând o revizuire și o compilare a mai multor teorii, este un ghid care se bazează pe teoriile tradiționale. Nu aș vedea cum acesta renunță la marketingul tradițional. Majoritatea exhaustivă a teoriilor moderne reprezintă o adaptare a teoriilor tradiționale din ziua de astăzi.

  1. Ce este o cercetare de marketing și la ce etapă un startup are nevoie de ea?

Cercetările de marketing sunt utile atunci când managerul trebuie să ia o decizie. Cercetarea analizează problema și prezintă informația pentru ca deciziile să nu se bazeze pe presupuneri, ci pe date concrete. Atunci când startup are nevoie să ia o anumită decizie legată de elaborarea numelui de marcă, alegerea dintre câteva concepte de ambalaj, stabilirea poziționării, stabilirea segmentului de consumatori către care să se adreseze, cercetare de marketing îl poate ajuta să ia o decizie informată.

  1. Suntem în Republica Moldova. Cum facem marketing pe timp de criză?

Aș risca să spun că nu e timp de criză. Din câte am discutat cu mai multe companii, de fapt, lcururile nu stau într-atât de rău. Noi ne dezvoltăm, vin tehnologii noi, consumatorii noștri, care acum călătoresc foarte mult, se așteaptă să aibă acces la aceleași produse ca peste hotare, la același nivel de deservire ca în țări cu tradiții de marketing de un secol.

Cred că este un mediu foarte motivant. Mai mult ca atât, piața noastră este destul de mică ce demotivează multe corporații să vină la noi, fapt ce duce la ceea că acum concurența nu este atât de dezvoltată cum e în Europa sau America de Nord. Noi avem condiții destul de bune pentru ca un startup să aibă succes.

slonovschi-dumitru

Adesea când mă gândesc la Moldova, îmi aduc aminte de cuvintele lui Cezar că e mai bine să fii primul într-un sat, decât al doilea în Roma. Moldova e un loc foarte bun pentru a porni o afacere. Lumea va spune că avem instabilitate politică, avem corupție etc., dar unde e locul perfect?

  1. Cum vedeți dezvoltarea Republicii Moldova în următorii trei ani?

Sper că vom dezvolta acele sectoare care ne vor ajuta să găsim o nișă în economia globală. Sper că țara va lua direcția de IT – cred că aceasta ar avea cel mai mare potențial în condițiile de lipsă a unor resurse naturale, apropierea de Europa și munca relativ scumpă (cel puțin comparativ cu China). În schimb, avem internet rapid, iar studiile în IT pot fi făcute chiar și online, ceea ce înseamnă că e posibil să devii un specialist de calitate pe loc. Aș dori ca în următorii trei ani să prospere domeniul de industrie ușoară de la noi – cred că au fost depuse eforturi considerabile pentru dezvoltarea acestui sector.

De asemenea, sper că, odată cu sporirea tehnologizării, Moldova va găsi și noile nișe pentru dezvoltarea agriculturii – ceva ce ne-ar ajuta să ne diferențiem de multe alte țări cu specific agricol. Mă bucur când aud de acei agricultori care nu se tem să lanseze ceva absolut nou – plantații de goja, alune, afine. E minunat că lumea e curajoasă și încearcă noile oportunități!

  1. Cum  contribuie „Magenta  Consulting” la dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din Republica Moldova?

Cred că noi contribuim din câteva perspective:

1) efectuăm cercetările de marketing și consultanță de marketing, astfel ajutând companiile să ia decizii informate și să crească,

2) publicăm cu regularitate gratuit rezutlatele unor cercetări sub forma de articole, astfel, oferim informații gratuite atât pentru studenți, cât și pentru companii, practic oferim portretul consumatorului moldovean,

3) predăm la Facultatea de Marketing și sper că astfel ajutam la pregătirea viitorilor specialiști în marketing.

slonovschi_dumitru

  1. Call to action!

Invit toți acei care au experiență în afaceri, marketing, finanțe, orice alt domeniu să predea și să se împarte cu experiența acumulată! Acum lucrăm la mai multe proiecte dedicate subiectului de ”skills gap” și conștientizez cât de mult am putea face noi – cei care avem experiența practică dacă am ajuta să crească noiii specialiști.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s