GEW2015Moldova – Marți, 17 noiembrie 2015

Cea de-a doua zi a GEW2015Moldova – Săptămâna Globală a Antreprenoriatului – a oferit antreprenorilor autohtoni oportunitatea de a se afla despre etapele pe care aceștia urmează să le întreprindă pentru a pentru a obține o investiție de valoare.

Participanții la eveniment au explorat modelele de investiții și cum pot fi atrase acestea pentru a dezvolta o afacere. Spreakerii au comunicat despre etapele de bază pe care trebuie să le urmeze un antreprenor pentru a obține investiții în afacerea pe care o desfășoară.

Evenimentul a fost împărțit în două paneluri de discuție și un workshop, cu trei subiecte diferite:

# Rețeaua Națională de Investitori & Rețeaua Globală de Investitori Înger

# Crowdfunding în Moldova & Platformele de finanțare și creditare

# Workshop pe Pitching și Simularea Bătăliei Investițiilor.

Evenimentul a fost prezentat de Marina Gospodarenco, care a fost și ambasador și promotor a„ Zilei Investițiilor” și Matt Rutter.

img_9516

Dona Școla, fondator Generator Hub:
Ceea ce ține de investiții, dacă este să ne uităm la statistici, observăm că Republica Moldova este codașă la acest capitol. Situația la acest capitol nu este pur și simplu dezastroasă, în țara noastră este de zece ori mai proastă ca a vecinilor. Dar pe de altă parte, când ne uităm la sectoare care beneficiază de investiții, observăm că cel mai mare beneficiar este în continuare sectorul financiar-bancar și dacă ne mai uităm șiu împrejur, observăm, că există un flux disproporțional de mare de investiții în tot ce se numește imobil, de diferite destinații.

Republica Moldova are nevoie de investiții în domeniul industrial. Acesta este un domeniu unde consumul de resurse este mai mare. În plus, aici avem pierderile cele mai mari. Astfel, investițiile în industrie vor aduce profituri cele mai mari.

img_9609
Alexandru Franțuz, „EuroCreditBank”:
EuroCreditBank susține financiar antreprenorii, ca aceștia să poată dezvolta business sustenabil. Putem să propunem antreprenorilor diferite instrumente financiare care să vină cu diferite soluții la diverse etape ale dezvoltării. Datele statistice arată că 90 % din sursele financiare pentru antreprenori vin prin intermediul sistemelor bancare și, prin urmare, este natural a EurocreditBank să investească în succesul antreprenorilor din Republica Moldova.

img_9772
Matt Rutter, director Kingdom Paradigm Moldova:
În cadrul interacțiunii mele cu antreprenorii din Republica Moldova i-am instruit despre despre metodologia Lean. Elementul de bază pe care ar trebui să prezinte orice antreprenor până a prezenta investitorilor ideea de afacere: care este relația dintre produsul creat de ei și consumator sau potențialul cumpărător. Dacă cineva bate la ușa noastră și ne spune că nu a avut niciun contact direct cu consumatorii, primul lucru este să caute cine est epotențialul consumator al produsului.

img_9736
Lucia Ușurelu, director ENTRANSE:
Pitchul este unul dintre cele mai importante elemente în abordarea unui investitor. Dar de multe ori nu avem decât 30 de secunde ca să-l convingem să investească în ideea noastră de afacere. Aceasta implică după sine și time management, care ar trebui ca antreprenorii noștri să-l dezvolte. Iar este cunoscut faptul că un antreprenor trebuie să fie manager și lider. Liderul ține de creativitate, iar managerul – de gestionare.

Inițiativa GEW pe care v-ați propus-o, ambiția de a uni toți actorii, factorii de decizie, care ar putea dezvolta în mai bine antreprenoriatul din Republica Moldova.

img_9683
Viorica Cerbușca, ambasador GEN Moldova:
Peste 90 % din finanțare a afacerilor provin din credite bancare. Doar circa 4% de la organizații de microfinanțare. Când întrebi antreprenorii despre crowdfunding, venture capital, Business Angels, nimeni nu știe. Ne rotim într-un cerc vicios pentru că nu avem bani și nu ne dezvoltăm pentru că nu avem bani și nu creștem afacerea, pentru că nu ne dezvoltăm.

img_9726
Cristina Harea:
Cu toate că deseori auzim că antreprenorii se plâng de lipsa surselor de finanțare, cred că totuși avem în Moldova acces la o anumită diversitate de surse de finanțare – de la granturi și credite subsidate, la instrumente de creditare bancare și nebancare, până la capital de risc. Important este ca antreprenorul să aprecieze rațional atât necesitățile cât și posibilitățile afacerii, ca să determine ce finanțator sau grup de finanțatori, ar fi mai binevenit anume pentru companie. E important să vă informați bine, să înțelegeți scopurile și metodele de lucru ale finanțatorului, cerințele lui, înainte de a aplica pentru finanțare. Și nu încercați să luați mai mult decât puteți duce!
img_9609
Ghenadie Russu, director executiv Angello Capital Partners:
Din experiența pe care am avut-o în cadrul companiei pe care am fondat-o acum câțiva ani în urmă cu un proiect-pilot, un investitor începe să plaseze banii într-o idee și un plan de afaceri, dar până la urmă termină cu echipa și cu ceea ce reprezentați ca persoană. Dacă prezentați o istorie de succes, este un plus. Dacă mai aveți în spate o echipă de profesioniști, capabilă să implementeze planul de afacere, reprezintă factorul decisiv pentru un Da sau un NU.

De asemenea, ar fi bine să fiți siguri că bateți la ușa corectă. Unoeri credeți că nu ați prezentat bine ideea. Adevărul este că s-ar putea să aveți o idee excelentă, doar că nu ați bătut la ușa potrivită. Identificarea unui investitor este o muncă asiduă, grea, este o muncă pe care trebuie să v-o asumați și să mergeți până când veți obține rezultate pozitive.

img_9642
Angela Gladei, director general „Total Leasing & Finace”:
Toată lumea vorbește de stat, de situația actuală din Republica Moldova și de faptul că la nivel macroeconomic, politic și geopolitic Republica Moldova nu este o țară atractivă pentru investitori. Aș vrea să remarc faptul că până la urmă, omul sfințește locul. Vorbind de statutul fiecăruia în Republica Moldova și locul pe care-l joacă, depinde de fiecare voi în parte. Dacă aveți o echipă consolidată și vă puteți completa reciproc în orice situație, veți putea să demonstrați că sunteți cei care puteți crea o afacere și dezvolta.
img_9718
Victor Burunsus, expert independent:
Crowdfunding-ul prezintă o veritabilă oportunitate pentru antreprenorii din Moldova. Cei care deocamdată nu sunt eligibili pentru finanțări din partea instituțiilor bancare pot recurge la mecanisme alternative de finanțare disponibile în plan internațional cum ar fi kiva.com sau kickstarter.com sau altele.

O altă oportunitate este dezvoltarea crowdfunding-ului propriu zis, a serviciilor de mobilizare a finanțelor prin canale alternative celor tradiționale care oricum sunt nu doar scumpe dar și inaccesibile mai ales antreprenorilor tineri care nu sunt în măsură să ofere colateral.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s