Miercuri, 16 noiembrie, Ziua Investițiilor

Cea de-a treia zi a Săptămânii Globale a Antreprenorioatului – GEW2016Moldova – a adus în prim plan un subiect care afectează antreprenorii la orice stadiu de dezvoltare și anume – investițiile.

miercuri

Despre investiții în cadrul SĂPTĂMÂNII, s-a discutat și în cadrul edițiilor anterioare. Matt Rutter, Ambasador GEWMoldova, a decis de această dată să schimbe regulile de joc. „Mai bine zis am inversat rolurile, punându-i pe investitori în fața antreprenorilor pentru a prezenta ofertele timp de 7 minute. Fiecare participant a primit un set de întrebări la care să ofere răspunsuri și să ofere motive reprezentaților businessului local să-i aleagă în calitate de investitori”, comunică Matt.

15057986_910961275705323_1233975949_n

„Ne dorim ca antreprenorii să înțeleagă realitățile mediului de finanțare din Republica Moldova și să identifice, din opțiunile existente, cele care se pliază necesităților lor. Niciun antreprenor nu trebuie să accepte prima ofertă întâlnită în cale. Este necesar să studieze piața și să identifice resursele financiare și non-financiare necesare businessului lui. Antreprenorii trebuie să selecteze investitorii, nu doar să fie selectați!”, a fost mesajul lui Matt Rutter pentru participanți.

15135722_1232885903438337_946346941_n

Întreprinzătorii care au participat la eveniment au marcat unele aspecte la care au așteptat răspunsuri din partea instituțiilor financiare, precum: rata mare dobânzii, soluții pentru companiile mici, ofertele pentru businessul social.

Au încercat să oferă răspunsuri la întrebăriile din partea antreprenorilor cei șapte reprezentanți ai instituțiilor financiare, băncilor au prezentat ofertele, au răspuns la întrebări, au oferit explicații.

15135674_1232856443441283_1005503027_n

Prima a lansat Maratonul Pitchurilor Olga Podfigurnaia, din partea „Microinvest”. „Clienții noștri sunt oameni de afaceri, antreprenori orientați spre realitatea pieții din Republica Moldova, spre dezvoltare și sunt în căutarea de soluții financiare. Clienți noștri sunt, circa 40%, din Agricultură. Ceea ce oferă „Microinvest” este flexibilitatea, puterea de decizie, înțelegem necesitățile clientului. Propunem soluții financiare. Ne dorim să fim partenerii voștri de încredere”, a explicat Olga Podfigurnaia.

15128561_1232856526774608_611389804_n

Eugenia Rudaia „EuroCredit Bank” a menționat că produsele oferite de instituție sunt credite investiționale, agrobusiness și agrocompact, garanții bancare, microcreditarea. „Creditele sunt în lei cu cea mai mică rată pe piață. „EuroCredit Bank” oferă multe alte servicii: deservirea bancară la distanță, monitorizarea cheltuielilor de afaceri, aprovizionarea rapidă cu mijloacele bănești, proiecte salariale”, menționează Eugenia Rudaia.

15139804_1232859936774267_947106943_n

Reprezentantul „Invest-Credit”, Dan Popa, a declarat că instituția din care face parte beneficiază de un oficiu mobil. „Astfel, noi reușim să deservim mai mulți clienți, în special cei din regiunile rurale, accentul fiind pus pe agricultori. Lucrăm cu sume care în sector bancar nu sunt productive: cum ar fi de la 5.000 de lei în sus. Avem peste 6.000 de proiecte de succes. Ne dorim să facem schimbăriu în bine. Deservim clienți care nu se încadrează în sistemul bancar, afacerile de familie, studenți și alte pături ale societății”, afirmă Dan Popa.

15139716_910962549038529_1626125198_n

Proiectul „Horizon 2020” pe lângă susținere financiară, mai oferă și un program de mentorat pentru companiile inovative din Republica Moldova și Transnistria. „Le oferim asistență companiilor care doresc să scrie și să implementeze proiecte. De ofertele noastre pot beneficia majoritatea întreprinderilor. Granturile se oferă pentru afaceri, produse sau servicii inovaționale. Acestea pot fi tehnologice sau non tehnologice. La prima fază se oferă un grant de 50.000 de Euro. A doua fază până la două milioane Euro. Condiția este ca întreprinderile să iasă cu un produs la nivel european”, spune Ana Ciofu, reprezentant „Horizon 2020”.

15139395_910963605705090_2141690243_n

„Kingdom Paradigm” vine pe piață cu patru produse principale: finanțare, traininguri, conexiuni în exterior și interior cu experți locali și internaționali. „Tipul nou pe care-l avem în afaceri este „Joint Venture” – participăm cu finanțare și devenim co-proprietari ai afacerilor. Astfel, suntem cointeresați ca startaup-ul să crească și să se dezvolte”, comunică Viorel Niță, reprezentant „Kingdom Paradigm”.

15139571_1232873223439605_1694962738_n

 „Smart Credit”, pe de altă parte, își propune să acopere toată Republica Moldova. „Avem șase ani de activitate și deja patru oficii deschise în Chișinău și Ungheni. Grupul țintă sunt startup-urile. Problemele ce le finanțăm: lipsa de resurse finaciare. Servicii: credite până la 3.000 $, echivalentul în lei, adică 60.000 de lei. Partenerii noștri sunt instituții de finanțare din China, SUA, Grawe Carat”, explică Sergiu Cozmolici.

15058005_1232878616772399_1911275039_n

„Moldova-Agroindbank” este banca cea mai stabilă și mai de încredere bancă din Republica Moldova, susține Ghenadie Maldiga, reprezentant „Moldova-Agroindbank”. Instituția  deține o treime din piață, are un portofoliul de credite de 11 mlrd de lei. O mare atenție atragem la IMM-uri. Avem o gamă universală de produse. Oferim credite cu grant. Un tânăr antreprenor poate să primească 520 mii lei până la 96 luni, cu perioada de grație. MAIB participă în proiecte sociale de susținere a tinerilor: Concurs de planuri de afaceri. Vrem ca finanțarea să nu devină o povară, ci ca un ajutor un suport pentru voi”, susține Ghenadie Maldiga.

15139606_1232899130103681_1636168144_n

Antreprenorii au menționat că, deși unele instituții au venit cu instrumente viabile pentru ei, altele nu au reușit să le capteze atenția.

15135717_1232845206775740_1104140135_n

„Moderatorul a reușit să marcheze cât mai explicit și succint ideile și ofertele
instituțiilor financiare”, afirmă Alexandru Brătuțel, participant.


„Prezentarea băncilor a fost una scurtă și s-a pus accent mai mult pe promovarea
beneficiilor proprii decât pe confortul clientului”, ne spune Romeo Lopotenco, antreprenor.

15135636_1232849466775314_318977147_n

„Pentru mine personal, au fost cam plictisitoare prezentările băncilor. Totuși
înțeleg că misiunea a fost ca antreprenorii tineri să găsească soluții pentru
problemele pe care le au. Oricum vă mulțumesc că nu uitați de antreprenori și vă
doriți să creați un climat creditar mult mai favorabil”, susține Cornel Goiman, antreprenor.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s